SOMANYIMAGES

sprout_img

SOMANYIMAGES

27 JuL (Sat)ー 21 Sep(Sat) Close: 12-19 Aug

Curator's Statement

私たちは「イメージの世界」に住んでいる。

その対極にあるのは、言うなれば「娑婆(しゃば)」。(娑婆は俗語的に誤解されているが...)。 あるいは、こうも言ってみたい。「すべての名画は抽象画である」と。何となれば、セザンヌだっ てゴッホだって、果物や花を、上手に、つまりリアルに描いたからという娑婆的事情で名画な のではない。モチーフは具象でも、そこから飛んでくる「イメージ」の塊(アウラと言ってもいい) に、観る者は魅了されるのだ。イメージはリンゴやひまわりの形をしていない。イメージはど こまでも抽象だ。逆にエアブラシなどを使ったスーパーリアリズムのイラストレーションに多く のゴミ作品があるのは、すべて娑婆的な事情に拘束され、イメージが自由に踊る外部に飛躍することが出来ないからだ。言うまでもないが、だからといって抽象画が無条件に名画かと言 えば、それはもちろんそうではない。娑婆に縛られた抽象画は、たんに幾何学的な形象でし かない。

だから、この“SOMANYIMAGES”に集められた作品は、すべてイメージでなければならない。 つまり娑婆(物質性)の重力を振り切り、ここへたどり着いたのでなければならない。「現代アー トなど、所詮コンセプトとデザインだ」という、悪意ある揶揄に抗するために、私はこの展覧 会を企画したのだから。

 (志賀)

◉参加アーティスト

亜 真里男|揚妻博之|石井友人|伊勢克也|石森五朗|梅津庸一|榎倉冴香|荻野 僚介|カメダカツヨシ|

寺澤伸彦|中原昌也|服部憲明|福永大介|政田武史|村田峰紀|

We live in "the world of image".

What is situated at opposite pole is, as it were, "Shaba" :the land of the living. Shaba is misunderstood as slangy expression: the free world outside of prison. Alternatively, I would like to give the other worlds  "All masterpieces are abstract painting". It is not because even Cezanne or Gogh painted fruits or flowers skillfully as it is that their works have been regarded as masterpieces. Even though their motifs are representational, viewers,however, are attracted by a body of images, safely said aura, coming form there.Image is not formed as a figure of sunflower and an apple. Image is abstract in all respect. In contrast, the reason why futile works are sometimes found in super realism illustrations is that, bound by conditions of Shaba, image is unable to leap to its exterior where it behave freely. Needless to say,this does not necessary suggest that abstract painting is unconditionally masterpiece of painting.Of course it is not so.Bounded abstract paintings by Shaba are nothing more than just geometric figures.

Therefore, collected works for "SOMANYIMAGES" are needed to be image.That is to say that, before they have arrived here, the gravity of Shaba, materiality, must be leaved behind.  I curated  this exhibition in order to resist against the malicious  ridicule of  "no matter what you say, contemporary art is merely concept and design".

(Shiga)