松原壮志朗 Soshiro Matsubara | Awake or Asleep

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松原壮志朗 Soshiro Matsubara

Awake or Asleep

11 May (Sat)ー1  Jun(Sat)>

Private View  11 May(Sat) 6–8 pm

「天国のような、地獄」(=現実)/「地獄のような、天国」(=イメージ)。表裏をなす二つの世界の往還を促すように、松原壮志朗の作り出す空間には、失われた20年と揶揄される時代に、青年期を生きるこの世代に特有の、激しくも、儚い情熱のようなものがいつも横たわっていました。

多摩美術大学で油画を専攻するも、2005年の卒業制作では、一部屋を占領してド派手なインスタレーション(ベニヤ合板でできた空虚な張りぼてのランボルギーニが壁に激突しているという)を発表するなど、松原壮志朗は在学時代から、型破りのアーティストとして注目される存在でした。デビュー後の活動では平面作品はもちろん、様々な素材のスカルプチュア、レディメイドのミクストメディアなど、奔放で多元的なその表現手法を見て、マーティン・キッペンバーガーの再来をささやく声も聞かれたほどです。しかし作品形態に人形劇を取り入れ始める2009年頃には、もはやそれまでの参照点が無意味なほどに、松原は自らの表現世界を躊躇なく、自由に、解き放っていきます。

そして、人形劇作品とほぼ同時期に取り組み始めたのが、木版画です。人形劇と木版画。一見分裂しているように見える二つの技法には、実は意外な共通点を見いだすことが出来ます。それは「主体の消去」ではないでしょうか。木版において版を彫り出し支持体へ印刷すること、そして人形劇において脚本を作り、また練習をすることは、言うまでもなく、情動にかられ即興的に振る舞おうとする主体を制御するプロセスです。これは、松原が00年代後半のベルリンのムーヴメント、つまりジョナサン・メーゼ(ヨナタン・メーテ)や、アンドレ・ブッツァーが醸し出していた、いわゆる「ノイローゼのリアリズム」に敏感に反応しつつも、日本的な「小さな物語」への安易な回帰とはきっぱりと決別するべく、直感的に嗅ぎ分けた、戦略的な「方向性の選択」と言えるでしょう。

今回の個展で、前述の木版とそれを基調にしたペインティング、写真のミクストメディアなど、より多元的に展開された作品群を観れば、(さながら「独りグループ展」の様相ではあるものの)その「方向性の選択」がしっかりと確認できます。「眠り・夢」という穏やかなテーマが全体に小気味よく行き渡っていて、これまで見られた、暗く激しい、諦めにも似たメランコリーは影を潜めています。作品によっては飄々としてコミカルですらあり、また、ところどころに抽象的な形象を用いているせいか、ミニマリズムの側面も感じさせますが、決してコンセプチュアルを偽装しているのではなく、むしろ全体から受ける印象は、以前にも増してエモーショナルです。

コンセプチュアルであること/スポンテニアスであること。あるいは、アーカイヴァルであること/言語化されないこと、と言い換えられるかもしれない、この二項背反にどう向き合うか。その問い無くして、今日のアートは成立しません。現在進行形のアートにとっての、避けがたいアポリアに対するひとつの答え(プロセス)として、松原壮志朗の久しぶりの個展を体感していただければ幸いです。

(志賀良和/スプラウト・キュレーション主宰)

Heaven-like Hell = Reality

Hell-like Heaven = Image

In Soshiro Matsubara's works, there is a peculiar sense of both furiously passionate and sensitive ambition, which represent his generation of 'the lost two decades'.

Matsubara was publicly recognized in 2005 at his degree show in Tama Art University. The large-scale installation of a crushed Lamborghini made of veneer plywood was a sensation in the paintings department. The range of works across media and his exploratory approach of multiple techniques have been <span style="color: #000000;">referred to the artist Martin Kippenberger.

His artwork takes on a major shift in 2009, when he started to incorporate two new themes: 'puppet play' and 'woodblock-printing'. Although seemingly disparate, Matsubara's interest in the two was the idea of 'elimination of the subject': print as a support of the original woodblock, and play as a rehearsed outcome of the original script.  What can be witnessed is Matsubara's strategic self-positioning as an artist, responding to 'German Novellas of Realism' engendered by Jonathan Meese and André Butzer in '00s Berlin, and a clear break with the recurring 'Japanese small narratives' trend.

In this solo exhibition, Matsubara orchestrates a subtly calm atmosphere of the theme "sleep / dream", leaving behind his reoccurring theme of darkness, reluctance and melancholy into the shadows.  His ambitious application of various media covering woodblock printing, painting, photography and mixed media invites us to experience even a group exhibition-like feeling.  Some of the works employ abstract figures with a somewhat comical taste.  By no means a disguise of conceptual art, his works may be referenced with minimalism; however as an overall impression, the emotional expression is prominent than ever

What is to be conceptual / </span>spontaneous in art?

Or in other words, to be archival / linguistic in art?

We cannot avoid facing these binomial antimony when questioning art today. This exhibition is a great opportunity to witness Matsubara's artistic response to the aporia of the elusive and everchanging contemporary art.

(Yoshikaza Shiga/ Director at Sprout Curation)